12.05.2023
Telefona veselība jeb 5 lietas, kas regulāri jāpārbauda, lai telefons būtu drošs lietošanai
.jpg)
Ierasti par digitālo drošību domājam attiecībā uz datoru, taču mūsdienās telefons ir kā mazs dators, kuru izmantojam gan darbam, gan personīgajām vajadzībām un kurā glabājam vērtīgu informāciju. Viedtelefonu lietojam arī, lai autorizētos internetbankā un apstiprinātu maksājumus, kā arī iepirktos. Tāpēc, izmantojot jebkādas jaunākās tehnoloģijas vai ierīces ar interneta pieslēgumu, vienmēr ir jādomā par drošību tajās.
Kā liecina “Tele2” aptauja, Latvijā viedtelefonu lieto jau gandrīz visi iedzīvotāji – 99%, salīdzinājumā pirms trim gadiem 90% iedzīvotāju norādīja, ka viņi lieto viedtelefonu. Turklāt mobilo datu patēriņš “Tele2” tīklā pērn pieauga par 19%, salīdzinot ar gadu iepriekš, jo klienti ne tikai aktīvāk lieto mobilo internetu savā telefonā, bet arī izmanto citus pakalpojumus ar mobilā interneta pieslēgumu.
Ņemot vērā to, cik liela nozīme viedtelefonam ir mūsu dzīvē, piedāvājam 5 lietas, kas regulāri jāpārbauda, lai telefons būtu drošs lietošanai:
1. Regulāri pārliecinies, ka ierīcē ir jaunākā operētājsistēma un lietotnes ir atjauninātas. Šo ir viegli paveikt ikdienā – uzzinstalē lietotņu un operētājsistēmas atjauninājumus uzreiz, kad ierīce vai programmatūras ražotājs to piedāvā.
2. Pārbaudi, vai telefonā ir kāds risinājums, kas rūpējas par drošību, piemēram, mazinātu iespēju, ka ierīcē nonāk kaitnieciskas programmas vai lai bloķētu pieeju nedrošām vietnēm. Izpēti drošības risinājumus un izvēlies sev atbilstošāko.
3. Aizsargā savu mobilo ierīci ar drošības kodu, piemēram, izmantojot pirkstu nospiedumu, norādot skaitļu kombināciju (PIN) vai speciālu zīmējumu, kas jāievada, lai atbloķētu ekrānu.
4. Izmanto tikai drošas programmatūras un mobilās lietotnes, kuras piedāvā ierīces ražotājs un kuras var iegūt, piemēram, “Google Play” vai “Apple Store”.
5. Izvairies no e-pakalpojumu izmantošanas telefonā vai jebkurā citā ierīcē, kurā tiek izmantots brīvpieejas Wi-Fi tīkls, piemēram, veikalos, kafejnīcās vai lidostā.
Atceries – ja izmanto interneta vietnes vai mobilās lietotnes, kurās nepieciešama autentificēšanās, pēc izmantošanas ir jāiziet no tām, izvēloties atbilstošo komandu, piemēram, “Iziet”, “Beigt darbu”, “Atslēgties”. Tāpat, lejuplādējot kādu mobilo lietotni, neapstiprini visas prasības automātiski, bet kritiski izvērtē, vai spēlītei, kuru vēlies lietot uz sava tālruņa, tiešām ir nepieciešama pieeja, piemēram, tavai atrašanās vietai, telefona zvanu sarakstam, kamerai. Tā kā viedtelefons satur svarīgus datus, ir jāizturas atbildīgi pret ierīci un nedrīkst atstāt to bez uzraudzības vai uzticēt citām personām.
Kur vērsties pēc palīdzības drošības jautājumos?
- Ja ierīce tiek pazaudēta vai nozagta, nekavējoties jābloķē SIM karte un pati ierīce (IMEI kods) – to var veikt, sazinoties ar savu mobilo sakaru sniedzēju
- Ja tev ir aizdomas, ka telefons ir inficēts, vai rodas citas ar IT drošību saistītas problēmas, pēc padoma un palīdzības gadījumā vari vērsties Informācijas tehnoloģiju drošības incidentu novēršanas institūcijā cert.lv.
- Ja esi kļuvis par krāpniecības upuri, vērsies Valsts policijā.
- Ja tev radušās aizdomas, ka kāda trešā persona ir piekļuvusi taviem datiem kādā informācijas sistēmā un šie dati tiek apstrādāti nelikumīgi, tev ir tiesības vērsties ar iesniegumu Datu valsts inspekcijā.
Latvijas iedzīvotāju aptauju “Tele2” veicis sadarbībā ar “Berg Research” 2022. gada decembrī, aptaujājot 1006 respondentus. Dati salīdzināti ar 2019. gada februāra pētījumu, aptaujājot 1033 respondentus.
Materiāls tapis, apkopojot informāciju, kas publicēta latvija.lv.
Kā liecina “Tele2” aptauja, Latvijā viedtelefonu lieto jau gandrīz visi iedzīvotāji – 99%, salīdzinājumā pirms trim gadiem 90% iedzīvotāju norādīja, ka viņi lieto viedtelefonu. Turklāt mobilo datu patēriņš “Tele2” tīklā pērn pieauga par 19%, salīdzinot ar gadu iepriekš, jo klienti ne tikai aktīvāk lieto mobilo internetu savā telefonā, bet arī izmanto citus pakalpojumus ar mobilā interneta pieslēgumu.
Ņemot vērā to, cik liela nozīme viedtelefonam ir mūsu dzīvē, piedāvājam 5 lietas, kas regulāri jāpārbauda, lai telefons būtu drošs lietošanai:
1. Regulāri pārliecinies, ka ierīcē ir jaunākā operētājsistēma un lietotnes ir atjauninātas. Šo ir viegli paveikt ikdienā – uzzinstalē lietotņu un operētājsistēmas atjauninājumus uzreiz, kad ierīce vai programmatūras ražotājs to piedāvā.
2. Pārbaudi, vai telefonā ir kāds risinājums, kas rūpējas par drošību, piemēram, mazinātu iespēju, ka ierīcē nonāk kaitnieciskas programmas vai lai bloķētu pieeju nedrošām vietnēm. Izpēti drošības risinājumus un izvēlies sev atbilstošāko.
3. Aizsargā savu mobilo ierīci ar drošības kodu, piemēram, izmantojot pirkstu nospiedumu, norādot skaitļu kombināciju (PIN) vai speciālu zīmējumu, kas jāievada, lai atbloķētu ekrānu.
4. Izmanto tikai drošas programmatūras un mobilās lietotnes, kuras piedāvā ierīces ražotājs un kuras var iegūt, piemēram, “Google Play” vai “Apple Store”.
5. Izvairies no e-pakalpojumu izmantošanas telefonā vai jebkurā citā ierīcē, kurā tiek izmantots brīvpieejas Wi-Fi tīkls, piemēram, veikalos, kafejnīcās vai lidostā.
Atceries – ja izmanto interneta vietnes vai mobilās lietotnes, kurās nepieciešama autentificēšanās, pēc izmantošanas ir jāiziet no tām, izvēloties atbilstošo komandu, piemēram, “Iziet”, “Beigt darbu”, “Atslēgties”. Tāpat, lejuplādējot kādu mobilo lietotni, neapstiprini visas prasības automātiski, bet kritiski izvērtē, vai spēlītei, kuru vēlies lietot uz sava tālruņa, tiešām ir nepieciešama pieeja, piemēram, tavai atrašanās vietai, telefona zvanu sarakstam, kamerai. Tā kā viedtelefons satur svarīgus datus, ir jāizturas atbildīgi pret ierīci un nedrīkst atstāt to bez uzraudzības vai uzticēt citām personām.
Kur vērsties pēc palīdzības drošības jautājumos?
- Ja ierīce tiek pazaudēta vai nozagta, nekavējoties jābloķē SIM karte un pati ierīce (IMEI kods) – to var veikt, sazinoties ar savu mobilo sakaru sniedzēju
- Ja tev ir aizdomas, ka telefons ir inficēts, vai rodas citas ar IT drošību saistītas problēmas, pēc padoma un palīdzības gadījumā vari vērsties Informācijas tehnoloģiju drošības incidentu novēršanas institūcijā cert.lv.
- Ja esi kļuvis par krāpniecības upuri, vērsies Valsts policijā.
- Ja tev radušās aizdomas, ka kāda trešā persona ir piekļuvusi taviem datiem kādā informācijas sistēmā un šie dati tiek apstrādāti nelikumīgi, tev ir tiesības vērsties ar iesniegumu Datu valsts inspekcijā.
Latvijas iedzīvotāju aptauju “Tele2” veicis sadarbībā ar “Berg Research” 2022. gada decembrī, aptaujājot 1006 respondentus. Dati salīdzināti ar 2019. gada februāra pētījumu, aptaujājot 1033 respondentus.
Materiāls tapis, apkopojot informāciju, kas publicēta latvija.lv.
Meklē izdevīgu piedāvājumu?
Meklē izdevīgu piedāvājumu?
Meklē izdevīgu piedāvājumu?
Atstāj numuru, atzvanīsim!
Tarifu plāni
Mājas internets
Biznesam
Paldies! Tavs pieteikums saņemts. Sazināsimies tuvāko dienu laikā, tikmēr uzzini, kas jauns Tele2!
Pieteikt citu numuru - lai draugs, mamma vai kaimiņš arī tiek pie laba piedāvājuma!
Paldies! Tavs pieteikums saņemts. Sazināsimies tuvāko dienu laikā, tikmēr uzzini, kas jauns Tele2!
Pieteikt citu numuru - lai draugs, mamma vai kaimiņš arī tiek pie laba piedāvājuma!
Saistītie raksti
30.05.2023
Uzmanību! Jaunākie krāpniecības gadījumi e-pastos un īsziņās
Ierasti par digitālo drošību domājam attiecībā uz datoru, taču mūsdienās telefons ir kā mazs dators, kuru izmantojam gan darbam, gan personīgajām vajadzībām un kurā glabājam vērtīgu informāciju. Viedtelefonu lietojam arī, lai autorizētos...
30.05.2023
"Sarunu šovs "Krāpnieku tīklos". Piedalās: Kašers, Deniss Aleksandrs Ševeļovs un Anete Ozoliņa."
Ierasti par digitālo drošību domājam attiecībā uz datoru, taču mūsdienās telefons ir kā mazs dators, kuru izmantojam gan darbam, gan personīgajām vajadzībām un kurā glabājam vērtīgu informāciju. Viedtelefonu lietojam arī, lai autorizētos...
25.05.2023
Cilvēki, kas izmanto internetu, ir palikuši bez privātuma. Saruna ar “Stratcom” vadītāju Jāni Sārtu
Ierasti par digitālo drošību domājam attiecībā uz datoru, taču mūsdienās telefons ir kā mazs dators, kuru izmantojam gan darbam, gan personīgajām vajadzībām un kurā glabājam vērtīgu informāciju. Viedtelefonu lietojam arī, lai autorizētos...