Biznesam  |  Blogs  |  RU
8.02.2021

Pikseļu paaudze – ko bērni dara digitālajā vidē

Ieguvumi pret riskiem

No vienas puses, vecāki uzskata, ka, pavadot laiku internetā, bērns iemācās svešvalodas un paplašina savu redzes loku, no otras – tētus un mammas nodarbina arī doma – vai tas, ka ļaujam savai atvasei pēc sirds patikas pavadīt laiku internetā, mēs patiesībā viņam nekaitējam... 

Pētījumā, ko mobilo sakaru operators “Tele2” veica sadarbībā ar aģentūru “Berg Research”, noskaidroja, ka 83% bērnu vecumā no 5-15 gadiem jau ir savs personīgais mobilais telefons, 10 gadu vecumā bērni internetu lieto tikpat bieži kā viņu vecāki, pēc 13 gadu vecuma – vēl biežāk. Tāda, lūk, realitāte! Kad jautājām psihologam un pusaudžu psihiatram Nilam Konstantinovam, cik tas ir bīstami, viņš vērsa uzmanību uz to, ka nebūtu gluži pareizi karināt viedierīču atkarības birkas bērniem un pusaudžiem, kuri vienkārši pārāk daudz izmanto internetu: “Lielāks risks ir nevis tas, cik ilgi bērns lieto viedierīci, bet ko tieši viņš ar to dara. Kā zināms, internetā var gan mācīties un skatīties populārzinātniskas filmas, gan vērot pornogrāfiju un pirkt narkotikas. Šī ir būtiska atšķirība – nevis uzskaitīt minūtes un stundas, bet mācīt bērnam internetu lietot jēgpilni.”
Par spīti pieaugušo uzskatiem, ka lielākoties bērna internetā pavadītās stundas nav nekas vairāk kā veltīgi izšķērdēts laiks, jaunā paaudze tam nepiekrīt un pētījuma ietvaros atzina, ka, lietojot internetu, ieguvēji viņi ir vairākās nozīmēs. Proti, tādā veidā notiek izglītošanās (iespēja uzzināt ko jaunu), šī ir iespēja būt radošam (veidot savu vidi, pasauli, mājas, saturu, filmēt klipus), kļūt par varoni (uzvarēt, iegūt apbalvojumus), iemācīties orientēties likumsakarībās, izzinot lietu kārtību. Tāpat šādi var izklaidēties un atpūsties, kā arī tā ir iespēja kļūt populāram, darbojoties sociālajos tīklos, lai piesaistītu sekotājus un pelnītu “like”.

Vien 9% vecāku domā, ka bērns digitālajā vidē nebūtu jākontrolē vispār. Savukārt 70% ģimeņu jau ir savi iekšējās kārtības noteikumi attiecībā uz viedierīču lietošanu bērniem, bet uz pašiem vecākiem šādi noteikumi attiecas vien 30% gadījumu. Nils Konstantinovs saka, ka var censties ierobežot viedierīcēs pavadīto laiku, bet vecāku nepārdomāts lēmums pilnībā bērnam aizliegt vai atņemt ierīces, cerībā, ka tad viņš labāk mācīsies, var nest vēl smagākas sekas: “Sevišķi zēniem, kuri nespēlē datorspēles, ir lielāks risks tikt izstumtam savā kolektīvā, viņam grūtāk būs iegūt draugus, jo vienkārši nebūs par ko runāt. Tā, pilnībā aizliedzot viedierīces, vecāki riskē, ka viņu bērns kļūst par mobinga upuri.”

Lai gan puse pētījuma ietvaros aptaujāto vecāku atzina, ka domā un uztraucas par bērnu pavadīto laiku interneta vidē, izkristalizējās arī trīs vērtīgākās prasmes, ko pēc vecāku domām bērns tomēr iegūst no moderno tehnoloģiju izmantošanas: valodas lietošana (tā domā 50% vecāku), digitālās iemaņas (27%) un intelekta attīstīšana (22%). Aiz šī TOP3 vēl paliek tādas vērtības kā loģiskās domāšanas attīstība, ekonomikas apgūšana, iemaņas kulinārijā, rokdarbos, videomontāžā, filmēšanā, programmēšanā – viss, kas nākotnē cilvēkam noderēs!

Arī Raivo Rosts, “Tele2” komercdirektors, aicina vecākus apzināties, ka audzinām jauno paaudzi, kura kopš dzimšanas ir saskarsmē ar tehnoloģijām. “Apturēt viedierīču lietošanu mums kā vecākiem nebūs pa spēkam, un tas arī nav vajadzīgs, jo tās daudz var palīdzēt. Tomēr varam parādīt saviem bērniem, kā telefons izmantojams, lai ar tā palīdzību attīstītu komunikācijas, svešvalodu, informācijas analīzes un citas prasmes, kas noder ikdienā. Tāpat reizēm vajadzīga arī atelpa no viedierīcēm jeb digitālais detokss.”


Ko bērni tur, internetā, dara?*

5-6 gadi: visbiežāk skatās video spēles, fotogrāfē.
7-9 gadi: spēlē spēles, skatās video, fotogrāfē, lieto Youtube, TikTok.
10-12 gadi: spēlē spēles, skatās video, sazinās, izmanto Youtube, Instagram un Snapchat.
13-15 gadi: internetu lieto saziņai, skatās video, klausās mūziku, lieto Youtube. Tikai 1% šīs grupas jauniešu vispār nelieto sociālos tīklus.

*Tele2 un “Berg Research” pētījuma “Jēgpilna interneta lietošana” (2019) dati

Vēl neesi Tele2 klients?

Izsaki savu viedokli par Tele2
Neatradi, ko meklēji? Iespējams tava atbilde ir šeit.
Ļoti labi
Labi
Vidēji
Slikti
Ļoti slikti