13.07.2021
Latviešu tviteris kā daudzbērnu ģimene: pilnīgi svešinieki zina par tevi to, ko nezina tuvinieki
No sadarbības ar žurnālu IR

Ja kādam, kurš nezina, kas ir tviteris, liktu reģistrēties un ātri atstāstīt, kas tur notiek, atbilde būtu īsa: haoss. Simtiem cilvēku, tikko atvēruši acis, jau klikšķina uz ikonas ar zilu putniņu un sāk lasīt ziņas. Lielākā daļa no tām viņus sadusmo. Nav brīnums — šī digitāli komunālā dzīvokļa iemītnieki ir tik raiba publika, ka, ja to vajadzētu vizualizēt kā ģimeni, tie būtu TV raidījuma Bez tabu varoņi, žurnāla Ir speciālizdevumā Digitālais dzīvesveids raksta Ksenija Andrijanova, bloga Ksenijakomente.lv autore, uztura speciāliste, @and_kse.
Jaunās māmiņas sūdzas par bērnkopību. Politiski aktīvi jaunieši pauž nebijušas idejas, sadusmojot konservatīvi noskaņotus opīšus. Jokdari mēģina izsmiet visu, kas izskatās izsmejams. Savukārt citi tikai klusi visu izlasa un smagi nopūšas. Līdz, pašiem par pārsteigumu, attopas, ka tviterī pavada vairāk laika nekā ar saviem draugiem un ģimeni. Īpaši jau pandēmijas laikā, kad liekas, ka sociālajā tīklā savākušies domubiedri, kas īstajā dzīvē jāmeklē kā ar uguni. Kas šos cilvēkus notur kopā? Kāpēc tie mīļojas un izcili pavada laiku, tad ķīvējas un sabojā sev pēdējo nervu šūnu, bet tik un tā atkal un atkal atgriežas platformā? Tāpēc, ka tviteris ir radījis digitālu komūnu, kurai analogajā pasaulē līdzīgas nav.
Lai arī mums patīk domāt, ka visi esam dažādi, aktīvākajiem lietotājiem vīd cauri vienojošie elementi.
Vidusmēra tviterlietotājs ir cilvēks ar stabiliem ienākumiem, intelektuāla darba darītājs ar iespēju paņemt brīvbrīdi diskusijām. Ziņkārīgs. Tāds, kuram patīk dalīties, kā arī palasīt, ar ko dalās citi. Tie ir cilvēki, kuri meklē kvalitatīvu saturu, kas ir koncentrēts vienā vietā un iepakots īsos, viegli uztveramos tekstos. Daudzi no lietotājiem kaut ko pārstāv (feministes, zaļā dzīvesveida piekritēji, mediķi), daudzi par kaut ko iestājas (piemēram, pilsētvides aktīvisti). Dažiem vienkārši patīk izteikt viedokli un pakomentēt.
Ar laiku tviterī izveidojās vairākas apakškomūnas — virtuāli interešu klubiņi. Populārākās no tām ir grūtnieces un jaunās māmiņas, kā arī cilvēki ar psihiskajām saslimšanām, kas cits citu uzklausa un atbalsta. Nebūs pārspīlēti, ja teikšu, ka mikroblogā viņi atļaujas atklāt daudz vairāk nekā ģimenei un draugiem, jo zina, ka ekrāna otrā pusē ir cilvēki ar līdzīgu pieredzi un problēmām. Te arī rodas viens no interesantākajiem sociālo tīklu komūnas fenomeniem — pilnīgi svešinieki zina par tevi to, ko nezina tuvinieki. Jo dzīvē mēdz būt dažādi — kādam tu kautrējies atklāties, citam nav laika, bet vēl kādam pašam savu problēmu pilna galva. Padomāsi divreiz, pirms stāstīt. Bet te tu vienkārši... raksti. Un, lai arī par teikto mēdz pretī dabūt tonnu negatīvu viedokļu, zini, ka atradīsies arī kāds, kas tevi uzklausīs. Lai saprastu, kāds ir šīs komūnas spēks un atbalsts, izstāstīšu atgadījumu. Nesen kāds puisis, kurš vienmēr aktīvi stāstījis par savu psihisko saslimšanu, uzrakstīja ziņu, kas aizies no šīs pasaules. Tviteris reaģēja zibenīgi — kāds izsauca neatliekamo palīdzību, un nu jau cilvēks tvīto pavisam citas lietas — pateicību par sniegto atbalstu un vēlmi atkal dzīvot.
Draudzēties svarīgi ne tikai ar kādu, bet arī pret kādu. Tviteris šim mērķim ir vairāk nekā piemērots, jo pulcē sevī dažādu viedokļu paudējus.
Kā izskatās divu nepazīstamu cilvēku sarunas pie kafijas? Abi cenšas runāt mierīgi, respektējot otra pozīciju un atvadoties ar domu, ka «taisnība ir kaut kur pa vidu». Tviterī savukārt sarunas biedram jau pirmajā sekundē virsū tiek uzlieta verdoša virtuālā kafija, nesaudzējot ne viņa viedokli, ne personību. Tieši tāpēc šīs diskusijas ir tik vilinošas — oponenti spēj atļauties daudz vairāk nekā īstajā dzīvē.
Vietējā tviterī reklāmas gandrīz nav, un nav arī daudz uzņēmumu un zīmolu profilu, kas izmantotu platformu reklāmai. Te neredzēsit uzbāzīgus aicinājums pirkt, un pat tie zīmoli, kas tomēr dzīvojas pa tviteri, to izmanto, lai reaģētu uz lietotāju sūdzībām. Mikrobloga publika ir visnotaļ ietekmīga un pirktspējīga, tāpēc uz sūdzībām tviterī parasti reaģē zibenīgi ātri.
Nav arī klasisko influenceru. Pretstatā Instagram, kur cilvēki ar daudziem sekotājiem par maksu reklamē preces un pakalpojumus, tviterī iesaka no sirds.
Tu zini, ka, ja kāds rekomendē restorānu, viņš tur tiešām ir ēdis un jūsmojis. Kopiena ātri saož apmaksātu un mākslīgu saturu, tieši tāpēc tām personībām, kas no Instagram mēģina ieklejot tviterī, spoži neiet. Ja citā vietā zem bildēm slavas dziesmas dzied un pa spalvai glauda — te var smagi atrauties un kļūt par izsmieklu.
Vēlme pēc autentiskuma, lai arī kādus viedokļus un politiskā spektra uzskatus tas atklātu, ir tas, ko mikroblogu lietotāji novērtē visvairāk.
Meklē izdevīgu piedāvājumu?
Meklē izdevīgu piedāvājumu?
Meklē izdevīgu piedāvājumu?
Atstāj numuru, atzvanīsim!
Tarifu plāni
Mājas internets
Biznesam
Paldies! Tavs pieteikums saņemts. Sazināsimies tuvāko dienu laikā, tikmēr uzzini, kas jauns Tele2!
Pieteikt citu numuru - lai draugs, mamma vai kaimiņš arī tiek pie laba piedāvājuma!
Paldies! Tavs pieteikums saņemts. Sazināsimies tuvāko dienu laikā, tikmēr uzzini, kas jauns Tele2!
Pieteikt citu numuru - lai draugs, mamma vai kaimiņš arī tiek pie laba piedāvājuma!
Saistītie raksti
27.11.2025
Personīgais miers ir svarīgāks par ierakstu sociālajos tīklos. Saruna ar Kasparu Blūmu-Blūmani
“Bieži vien tiek uzskatīts, ka, ja tu esi influenceris, tad tu neko nedari. Zem šīs nodarbošanās patiesībā slēpjas daudz zināšanu un prasmju,” saka digitālā satura veidotājs Kaspars Blūms-Blūmanis (Kasher Bloom). Noklausies jaunāko...
10.11.2025
Ar krusta pārmešanu diez vai pietiks. Saruna ar režisoru Viesturu Meikšānu.
Vai zināji, ka labi nostādīta balss palīdz labāk pārdot? Vai ar krusta uzmešanu būs pietiekami, lai labi uzstātos publikas priekšā? Kur likt rokas un kāds žests var palīdzēt pārtraukt runātāju? Noklausies aizraujošu sarunu ar režisoru un...
15.10.2025
Viedierīcēm nevajadzētu regulēt mūsu noskaņojumu. Saruna ar Edmundu Vanagu.
“Ir viens interesants pētījums, kura dati parāda, ka pirmais, ko bērns ierauga savā apzinātajā dzīvē, ir viedierīce, jo mēs – pieauguši, ļoti intensīvi tās lietojam,” saka klīniskais psihologs Edmunds Vanags.
Kas bērnam tiek...

































