Vairāk nekā pusei (55 %) Latvijas iedzīvotāju viedtālruņu lietošanas dēļ ir radušies konflikti ģimenē, liecina multipakalpojumu uzņēmuma “Tele2” un “Berg Research” veiktā Latvijas iedzīvotāju aptauja. Ja salīdzina ar 2019. gadā veiktā pētījuma datiem, tad konfliktu skaits ir audzis par nedaudz vairāk kā 12 %.
Veiktais pētījums arī atklāj iemeslus, jo vairāk nekā puse jeb 54 % respondentu savus viedtālruņa lietošanas paradumus raksturo, kā “lietoju daudz” vai jau “pārāk daudz”. Turklāt 75 % uzskata, ka pārmērīga viedtālruņu lietošana ir atkarība. Viedtālruņu lietotāju ieskatā par atkarību liecina nepārtraukta un bezmērķīga uzmanības piesaiste telefonam, ilgs un nelietderīgs laika patēriņš, kā arī lietošana nepiemērotos brīžos un nespēja nodalīt uzmanību.
“Pandēmijas laika ietekmē cilvēki ir samazinājuši sociālos kontaktus klātienē, kas bieži rada vientulības izjūtu un būtiski ietekmē mentālo veselību. Nepiepildītās cerības, tuvu attiecību trūkums, paaugstinātas gaidas pret sevi, vajadzība pēc piederības un cieņas daudziem cilvēkiem ir milzīgs stresa avots. Cilvēki pārdzīvojumu ietekmē viedtālrunī pavada laiku ilgāk nekā plānojuši, iestāstot sev, ka lieto to jēgpilni, taču patiesībā tie ir meli. Skrollējot informāciju, kas varētu nomierināt, cilvēks nereti apjūk vēl vairāk, jo nemitīgā salīdzināšanās ar citiem nogurdina un rada pašpārmetumus. Ilgstoša un pārmērīga viedierīču lietošana var pārtapt procesu atkarībā, kam raksturīga atkārtota vai kompulsīva iesaistīšanās uzvedībā par spīt tām sekām, kas rezultātā rodas. Tādēļ ir svarīgi aicināt sabiedrību izvērtēt, runāt par uzvedību digitālajā vidē un veidot jaunus viedierīču lietošanas paradumus,” saka psihoterapijas speciāliste Dace Caica.
“Pētījuma dati liecina, ka mēs esam visai nepacietīgi. Piemēram, gandrīz 60 % aptaujāto sagaida atbildi uz draugam nosūtīto ziņu stundas laikā. Turklāt vairāk nekā 60 % arī atzīst, ka viņi bieži vai ļoti bieži pārbauda savu telefonu, vai nav atnākusi kāda ziņa,” stāsta “Tele2” valdes priekšsēdētājs. “Ar šī pētījuma publiskošanu un ekspertu piesaisti vēlamies aktualizēt šo tematiku un runāt par to, jo svarīgi atcerēties, ka viedtālrunis ir instruments, kas mums palīdz ikdienā, taču tā lietošanai nav jākļūst par pašmērķi un traucēkli, ka novirza mūsu uzmanība no daudz būtiskākām lietām.”
Salīdzinot ar 2019. gadā veiktās aptaujas datiem, 2022. gadā ir nostiprinājusies pārliecība par to, ka viedtālruņa lietošana var gan satuvināt, gan attālināt no tuviniekiem, atkarībā no tā, kā viedtālrunis tiek lietots. Kas interesanti, sievietes vairāk uzskata, ka telefons tuvina ar tuviem cilvēkiem, bet vīrieši vairāk nekā sievietes atzīst, ka viedtālrunis attālina no tuvajiem cilvēkiem. Tieši vecākā paaudze ir tā, kas uzskata, ka telefona lietošana viņus satuvina ar saviem tuviniekiem.
“Tele2” kopā ar LU profesori Zandu Rubeni un etiķetes eksperti Kristīnu Sprūdžu ir izstrādājis viedtelefona lietošanas etiķeti. Tajā iekļauti ieteikumi uzvedības normām, lietojot viedtelefonu mājās, darbā un publiskā vidē. Ar viedtelefonu lietošanas etiķeti var iepazīties “Tele2” mājaslapā: https://www.tele2.lv/blogs/9355/apgustiet-viedtelefonu-lietosanas-etiket/.
Latvijas iedzīvotāju aptauja veikta sadarbībā ar “Berg Research” 2022. gada decembrī, aptaujājot 1006 respondentus.
“Pandēmijas laika ietekmē cilvēki ir samazinājuši sociālos kontaktus klātienē, kas bieži rada vientulības izjūtu un būtiski ietekmē mentālo veselību. Nepiepildītās cerības, tuvu attiecību trūkums, paaugstinātas gaidas pret sevi, vajadzība pēc piederības un cieņas daudziem cilvēkiem ir milzīgs stresa avots. Cilvēki pārdzīvojumu ietekmē viedtālrunī pavada laiku ilgāk nekā plānojuši, iestāstot sev, ka lieto to jēgpilni, taču patiesībā tie ir meli. Skrollējot informāciju, kas varētu nomierināt, cilvēks nereti apjūk vēl vairāk, jo nemitīgā salīdzināšanās ar citiem nogurdina un rada pašpārmetumus. Ilgstoša un pārmērīga viedierīču lietošana var pārtapt procesu atkarībā, kam raksturīga atkārtota vai kompulsīva iesaistīšanās uzvedībā par spīt tām sekām, kas rezultātā rodas. Tādēļ ir svarīgi aicināt sabiedrību izvērtēt, runāt par uzvedību digitālajā vidē un veidot jaunus viedierīču lietošanas paradumus,” saka psihoterapijas speciāliste Dace Caica.
“Pētījuma dati liecina, ka mēs esam visai nepacietīgi. Piemēram, gandrīz 60 % aptaujāto sagaida atbildi uz draugam nosūtīto ziņu stundas laikā. Turklāt vairāk nekā 60 % arī atzīst, ka viņi bieži vai ļoti bieži pārbauda savu telefonu, vai nav atnākusi kāda ziņa,” stāsta “Tele2” valdes priekšsēdētājs. “Ar šī pētījuma publiskošanu un ekspertu piesaisti vēlamies aktualizēt šo tematiku un runāt par to, jo svarīgi atcerēties, ka viedtālrunis ir instruments, kas mums palīdz ikdienā, taču tā lietošanai nav jākļūst par pašmērķi un traucēkli, ka novirza mūsu uzmanība no daudz būtiskākām lietām.”
Salīdzinot ar 2019. gadā veiktās aptaujas datiem, 2022. gadā ir nostiprinājusies pārliecība par to, ka viedtālruņa lietošana var gan satuvināt, gan attālināt no tuviniekiem, atkarībā no tā, kā viedtālrunis tiek lietots. Kas interesanti, sievietes vairāk uzskata, ka telefons tuvina ar tuviem cilvēkiem, bet vīrieši vairāk nekā sievietes atzīst, ka viedtālrunis attālina no tuvajiem cilvēkiem. Tieši vecākā paaudze ir tā, kas uzskata, ka telefona lietošana viņus satuvina ar saviem tuviniekiem.
“Tele2” kopā ar LU profesori Zandu Rubeni un etiķetes eksperti Kristīnu Sprūdžu ir izstrādājis viedtelefona lietošanas etiķeti. Tajā iekļauti ieteikumi uzvedības normām, lietojot viedtelefonu mājās, darbā un publiskā vidē. Ar viedtelefonu lietošanas etiķeti var iepazīties “Tele2” mājaslapā: https://www.tele2.lv/blogs/9355/apgustiet-viedtelefonu-lietosanas-etiket/.
Latvijas iedzīvotāju aptauja veikta sadarbībā ar “Berg Research” 2022. gada decembrī, aptaujājot 1006 respondentus.
Meklē izdevīgu piedāvājumu?
Meklē izdevīgu piedāvājumu?
Meklē izdevīgu piedāvājumu?
Atstāj numuru, atzvanīsim!
Tarifu plāni
Mājas internets
Biznesam
Paldies! Tavs pieteikums saņemts. Sazināsimies tuvāko dienu laikā, tikmēr uzzini, kas jauns Tele2!
Pieteikt citu numuru - lai draugs, mamma vai kaimiņš arī tiek pie laba piedāvājuma!
Paldies! Tavs pieteikums saņemts. Sazināsimies tuvāko dienu laikā, tikmēr uzzini, kas jauns Tele2!
Pieteikt citu numuru - lai draugs, mamma vai kaimiņš arī tiek pie laba piedāvājuma!
Saistītie raksti
26.04.2024
Aptauja: 72 % cilvēku Latvijas reģionos uzskata, ka vienmērīga tehnoloģiju attīstība mazinātu digitālo plaisu starp pilsētām un reģioniem
72 % Latvijas reģionu iedzīvotāju uzskata, ka vienmērīga tehnoloģiju attīstība visā Latvijā palīdzētu mazināt digitālo plaisu starp pilsētām un reģioniem, liecina “Tele2” un “Norstat” veiktā reģionos dzīvojošo Latvijas...
24.04.2024
Modernizācijas darbi "Tele2" tīklā
“Tele2”, īstenojot vērienīgus tīkla attīstības projektus, pēdējo divu gadu laikā palielinājis 4G tīkla jaudu par 30%. Tīkla attīstība aktīvi turpinās un faktiski ik dienu dažādās vietās Latvijā tiek uzstādīta jauna 5G bāzes stacija...
18.04.2024
“Tele2” apgrozījums pirmajā ceturksnī audzis par 1,4 %
Multipakalpojumu uzņēmuma “Tele2” apgrozījums šī gada pirmajā ceturksnī palielinājies par 1,4 %, salīdzinot ar aizvadītā gada pirmo ceturksni, un sasniedzis 42,7 milj. eiro. Apgrozījuma kāpumu veidoja gan klientu skaita...