Šo tēmu būtu vērtīgi sākt ar jautājumu – kāpēc būtu jāpievērš uzmanību tam, vai profils sociālajā tīklā ir īsts vai viltus? Galu galā neviens nevar mums fiziski nodarīt kaitējumu, izmantojot datora vai telefona ekrānu. Tādā veidā sociālie tīkli var radīt viltus drošības sajūtu. Taču jāņem vērā, ka digitālā vide ir kļuvusi gluži tikpat nozīmīga kā reālā un tādi ir arī apdraudējumi – ar piezīmi, ka tie vienkārši ir savādāki.
Uzķeroties uz viltus profiliem, nekad nevar zināt, kas aiz tiem slēpjas un rezultātā ir iespējamas smagas sekas, piemēram, šantāža, izmantošana, nolaupīšana. No viltus profiliem var saņemt nepiedienīgus piedāvājumus, pretī piedāvājot par pakalpojumu naudu. Ir profili, kas tiek veidoti politiskas, reliģiskas informācijas vai dezinformēšanas izplatīšanas dēļ. Citi krāpnieki veido viltus profilus identiskus kādas citas – visbiežāk atpazīstamas – personas kontam, lai maldinātu sekotājus.
Bērni un jaunieši parasti neapzinās tiešsaistes krāpniecības izplatību un bīstamību, tāpēc īpašu vērību vajadzētu vecākiem pievērst savu bērnu profiliem sociālajos tīklos. Vecākiem vajadzētu ar bērniem izrunāt drošības aspektus sociālajos tīklos un pašiem apskatīt bērnu profilus – kādi ir sekotāji bērna profilam, kādiem profiliem seko bērns.
Lai atpazītu viltus profilu sociālajos tīklos, pievērs uzmanību šādām 4 lietām:
- Profila nosaukums. Vai profila nosaukumam nav pievienotas mākslīgi ģenerēta nosaukuma pazīmes – burtu un ciparu kombinācijas? Nosaukumam jāatspoguļo profila mērķis vai saturs, kā arī tam ir jābūt unikālam, taču loģiskam – bez pazīmēm par mākslīgi ģenerētiem nosaukumiem.
- Profila attēli. Vai profila attēls ir autentisks un pieder personai, kas mīt šajā sociālo tīklu kontā? Visbiežāk tiek publicēti attēli ar personu un lietām, kas atrodas ap viņu. Viltotajos kontos biežāk tiek izmantoti nejauši tīmeklī atrasti fotoattēli. Fotoattēlu unikalitātei var pārbaudīt, izmantojot “Reverse image search” – attēlu meklēšanu “Google” vai citās platformās.
- Izveidošanas laiks. Kad profils ticis izveidots un kādus vēstījumus šis profils nes? Vairāk uzticēties varam kontiem, kuru izveidošanas laiks mērāms vairākos gados. Jo senāks konts, ko lielāka iespēja, ka aiz tā stāv īsts cilvēks. Būtiski ir pārbaudīt arī sekotāju skaitu un vai tie nav mākslīgi ģenerēti sekotāji jeb citi viltus profili.
- Aktivitāte. Cik bieži šis profils veic savas aktivitātes un vai tajās nav manāmas kļūdas vai robotizēta sistemātika vēstījumos? Būtiski ņemt vērā sociālo tīklu lietotāju paradumus – katrā sociālajā tīklā ir konkrēta periodika lietotāju publicētajam saturam. Ja profila aktivitāte ir izteikti augstāka vai izteikti zemāka par ierasto lietotāju aktivitāti – tas ir pamats veikt papildu pārbaudes.
Lai izvairītos no viltus profiliem sociālajos tīklos, 4 vienkārši padomi:
- Apstiprini, ko pazīsti, un izvairies no svešinieku vai kontu ar apšaubāmu saturu pievienošanu draugiem;
- Pārbaudi informāciju – nereti, veicot nelielas krāpniecības, krāpnieki viltus profilu aizsegā izliekas par banku vai kompānijas pārstāvjiem. Pirms atbildēt, sazinies ar atbilstošo uzņēmumu un noskaidro situāciju.
- Pārskati profilus, kas tev seko un kam tu seko – ja ir aizdomas, ka šajos sarakstos ir kāds viltots konts, izdzēs to. Vari arī bloķēt šo kontu, lai tas nevar ar tevi sazināties.
- Ja sastopies ar viltus kontu, noteikti izmanto iespējas to nobloķēt un ziņot (report) konkrētajam sociālajam tīklam, lai tas parūpētos par konta dzēšanu un nepieļautu, ka citi lietotāji iekrīt krāpniecībās.
Materiāls tapis, apkopojot informāciju, kas publicēta manadrosiba.lv.
Uzķeroties uz viltus profiliem, nekad nevar zināt, kas aiz tiem slēpjas un rezultātā ir iespējamas smagas sekas, piemēram, šantāža, izmantošana, nolaupīšana. No viltus profiliem var saņemt nepiedienīgus piedāvājumus, pretī piedāvājot par pakalpojumu naudu. Ir profili, kas tiek veidoti politiskas, reliģiskas informācijas vai dezinformēšanas izplatīšanas dēļ. Citi krāpnieki veido viltus profilus identiskus kādas citas – visbiežāk atpazīstamas – personas kontam, lai maldinātu sekotājus.
Bērni un jaunieši parasti neapzinās tiešsaistes krāpniecības izplatību un bīstamību, tāpēc īpašu vērību vajadzētu vecākiem pievērst savu bērnu profiliem sociālajos tīklos. Vecākiem vajadzētu ar bērniem izrunāt drošības aspektus sociālajos tīklos un pašiem apskatīt bērnu profilus – kādi ir sekotāji bērna profilam, kādiem profiliem seko bērns.
Lai atpazītu viltus profilu sociālajos tīklos, pievērs uzmanību šādām 4 lietām:
- Profila nosaukums. Vai profila nosaukumam nav pievienotas mākslīgi ģenerēta nosaukuma pazīmes – burtu un ciparu kombinācijas? Nosaukumam jāatspoguļo profila mērķis vai saturs, kā arī tam ir jābūt unikālam, taču loģiskam – bez pazīmēm par mākslīgi ģenerētiem nosaukumiem.
- Profila attēli. Vai profila attēls ir autentisks un pieder personai, kas mīt šajā sociālo tīklu kontā? Visbiežāk tiek publicēti attēli ar personu un lietām, kas atrodas ap viņu. Viltotajos kontos biežāk tiek izmantoti nejauši tīmeklī atrasti fotoattēli. Fotoattēlu unikalitātei var pārbaudīt, izmantojot “Reverse image search” – attēlu meklēšanu “Google” vai citās platformās.
- Izveidošanas laiks. Kad profils ticis izveidots un kādus vēstījumus šis profils nes? Vairāk uzticēties varam kontiem, kuru izveidošanas laiks mērāms vairākos gados. Jo senāks konts, ko lielāka iespēja, ka aiz tā stāv īsts cilvēks. Būtiski ir pārbaudīt arī sekotāju skaitu un vai tie nav mākslīgi ģenerēti sekotāji jeb citi viltus profili.
- Aktivitāte. Cik bieži šis profils veic savas aktivitātes un vai tajās nav manāmas kļūdas vai robotizēta sistemātika vēstījumos? Būtiski ņemt vērā sociālo tīklu lietotāju paradumus – katrā sociālajā tīklā ir konkrēta periodika lietotāju publicētajam saturam. Ja profila aktivitāte ir izteikti augstāka vai izteikti zemāka par ierasto lietotāju aktivitāti – tas ir pamats veikt papildu pārbaudes.
Lai izvairītos no viltus profiliem sociālajos tīklos, 4 vienkārši padomi:
- Apstiprini, ko pazīsti, un izvairies no svešinieku vai kontu ar apšaubāmu saturu pievienošanu draugiem;
- Pārbaudi informāciju – nereti, veicot nelielas krāpniecības, krāpnieki viltus profilu aizsegā izliekas par banku vai kompānijas pārstāvjiem. Pirms atbildēt, sazinies ar atbilstošo uzņēmumu un noskaidro situāciju.
- Pārskati profilus, kas tev seko un kam tu seko – ja ir aizdomas, ka šajos sarakstos ir kāds viltots konts, izdzēs to. Vari arī bloķēt šo kontu, lai tas nevar ar tevi sazināties.
- Ja sastopies ar viltus kontu, noteikti izmanto iespējas to nobloķēt un ziņot (report) konkrētajam sociālajam tīklam, lai tas parūpētos par konta dzēšanu un nepieļautu, ka citi lietotāji iekrīt krāpniecībās.
Materiāls tapis, apkopojot informāciju, kas publicēta manadrosiba.lv.
Meklē izdevīgu piedāvājumu?
Meklē izdevīgu piedāvājumu?
Meklē izdevīgu piedāvājumu?
Atstāj numuru, atzvanīsim!
Tarifu plāni
Mājas internets
Biznesam
Paldies! Tavs pieteikums saņemts. Sazināsimies tuvāko dienu laikā, tikmēr uzzini, kas jauns Tele2!
Pieteikt citu numuru - lai draugs, mamma vai kaimiņš arī tiek pie laba piedāvājuma!
Paldies! Tavs pieteikums saņemts. Sazināsimies tuvāko dienu laikā, tikmēr uzzini, kas jauns Tele2!
Pieteikt citu numuru - lai draugs, mamma vai kaimiņš arī tiek pie laba piedāvājuma!
Saistītie raksti
26.04.2024
Aptauja: 72 % cilvēku Latvijas reģionos uzskata, ka vienmērīga tehnoloģiju attīstība mazinātu digitālo plaisu starp pilsētām un reģioniem
72 % Latvijas reģionu iedzīvotāju uzskata, ka vienmērīga tehnoloģiju attīstība visā Latvijā palīdzētu mazināt digitālo plaisu starp pilsētām un reģioniem, liecina “Tele2” un “Norstat” veiktā reģionos dzīvojošo Latvijas...
24.04.2024
Modernizācijas darbi "Tele2" tīklā
“Tele2”, īstenojot vērienīgus tīkla attīstības projektus, pēdējo divu gadu laikā palielinājis 4G tīkla jaudu par 30%. Tīkla attīstība aktīvi turpinās un faktiski ik dienu dažādās vietās Latvijā tiek uzstādīta jauna 5G bāzes stacija...
18.04.2024
“Tele2” apgrozījums pirmajā ceturksnī audzis par 1,4 %
Multipakalpojumu uzņēmuma “Tele2” apgrozījums šī gada pirmajā ceturksnī palielinājies par 1,4 %, salīdzinot ar aizvadītā gada pirmo ceturksni, un sasniedzis 42,7 milj. eiro. Apgrozījuma kāpumu veidoja gan klientu skaita...