Stilīgo pilsētas velosipēdu darbnīca “Ērenpreiss” ir viens no uzņēmumiem, kam izdevies izlauzties no modīgas tendences “burbuļa” un pierādīt, ka kvalitāte var būt noturīgāka par modi. Pirms simts gadiem Gustava Ērenpreisa vadībā tapa velosipēdu būves un apkopes firma, kas vēlāk pārtapa velosipēdu fabrikā. Leģendārais “Ērenpreiss” Latvijas pirmās brīvvalsts laikā saražoja ap 200 tūkstošiem velosipēdu, bet 2005. gadā Gustava Ērenpreisa brāļa mazmazdēls Toms Ērenpreiss atjaunoja vēsturisko zīmolu un Čaka ielā blakus Ziedoņdārzam atvēra “Ērenpreiss” velosipēdu restaurācijas darbnīcu. Pirms desmit gadiem atsākās “Ērenpreiss” velosipēdu ražošana, – šajā laikā piedzīvots straujas attīstības vilnis un “piezemēšanās”, saskaroties ar mūsdienu masveida ražošanas un preču izplatīšanas reālijām. Tagad Toms Ērenpreiss atradis savas velosipēdu darbnīcas īsto modeli – mazāks apjoms, bet ar pārliecību par kvalitāti.
Pirms astoņiem gadiem, kad intervēju tevi žurnālam “IR Nauda”, tu gatavojies velosipēdu pārdošanai ārvalstīs, bija vērienīgas ieceres par eksportu. Vai tas izdevās?
Tas bija laiks, kad bijām tikko sākuši strādāt, viss izskatījās daudz rožaināk. Ja runā par masveidīgu ražošanu, tur pamatlikums ir kvantitāte. Lai nopelnītu, ir jākoncentrējas uz apjomu, upurējot citas man būtiskas lietas. Jo “Ērenpreiss “vienmēr ir bijis, ir un būs kvalitātes simbols, tāda ir šī zīmola būtība. Ir valstis, piemēram, Dānija un Vācija, kur eksporta iecere ir pilnībā piepildījusies un mēs esam pazīstami, – viens klients mūs iesaka vairākiem citiem. Ir citas valstis, kur tas piepildījies daļēji, bet “Ērenpreisu” uz ielas šodien var sastapt Zviedrijā, ASV, Singapūrā, Japānā un citviet. Pēdējo desmit gadu laikā kopš sākām būvēt velosipēdus, mēs esam būtiski mainījušies. Viena no pārmaiņām ir, ka esam atteikušies no dalības ierastajā preču izplatīšanas ķēdē: ražotājs, vairumtirgotājs, dīleris, veikals. Tagad strādājam pa tiešo ar klientu, jo e-komercija ļauj daudz vienkāršāk sasniegt cilvēkus. Sapratām, ka mūsu zīmola gadījumā ļoti nozīmīga ir precīza, nepastarpināta komunikācija, kas iespējama vien tad, ja ar klientu sarunājamies, skaidrojam mēs paši. Tātad, no vienas puses attīstās tirdzniecība internetā, no otras – ir cilvēki, kuriem ļoti patīk atnākt uz darbnīcu, apskatīties, kā viss notiek, izvēlēties sava velosipēda krāsu. Tajā nišā, kurā attīstāmies, šai nepastarpinātajai saziņai ir izšķiroši liela nozīmē, un tieši tas man dod ikdienā dod vislielāko gandarījumu.
Kāds ir “Ērenpreisa” ražošanas apjoms?
Šobrīd apjoms ir neliels – aptuveni 300 velosipēdu gadā, kas ir krietni mazāk, nekā bija pirms septiņiem, astoņiem gadiem. Bet tā ir daudz stabilāka bāze, nekā būtu masveidīga ražošana, kaut kur piekāpjoties, upurējot kvalitāti. Tagad zinu katra velosipēda tapšanas stāstu, katrs no maniem klientiem saņem tieši to, ko ir vēlējies un pasūtījis. Pamazām šis apjoms tiek un tiks audzēts, paralēli attīstot arī velosipēdu detaļu ražošanu Rīgā, nevis meklējot iespējami lētākos piegādātājus jebkur pasaulē. Tā vienkārši ir cita niša, un pirms dažiem gadiem es spilgti sapratu, kā šis uzņēmums ir jābūvē, lai tas pastāvētu ilgi un nekļūtu atkarīgs no masveidīgās ražošanas blaknēm. Bet apjomu mēs kāpināsim, jo pieprasījums krietni pārsniedz piedāvājumu.
Tu esi uzņēmuma dibinātājs un saimnieks, vai vadītājs?
Esmu gan dibinātājs un īpašnieks, gan vadītājs, gan darbinieks, kurš ikdienā piedalās velosipēdu būvēšanas procesā, sarunās ar klientiem, visur. Vēl viena pārmaiņa, ka skāra “Ērenpreisu” – mēs būtiski samazinājām darbinieku skaitu, atstājot tikai pašu kodolu. Šī ir lieta, kas prasa lielu entuziasmu, kas laika gaitā mēdz mainīties, noplakt. Palikuši ir tie, kuriem šis entuziasms nav noplacis arī dažādu grūtību laikā. Redzam, ka varam ar visu tikt galā ļoti kompaktā komandā.
Vai ir piepildījusies iecere vairāk detaļu ražot pašiem?
Cenšamies pēc iespējas vairāk ražot paši, jo detaļu gaidīšanas laiks ir pieaudzis no dažiem mēnešiem līdz pāris gadiem. Viena no senām iecerēm, ko esam paveikuši, ir velosipēdu rāmju tapšana pašu spēkiem. Latvijā rāmji tiek nokrāsoti un mēs paši pilnībā veicam montāžu. Neizslēdzu, ka nākotnē vēl kādas detaļas vai ražošanas procesi no ārpakalpojuma pāries mūsu tiešā atbildībā. Vairāk darīsim paši, mācīsimies šo no 30. gadu pieredzes.
Kā ir mainījies “Ērenpreisa” pircējs?
Pircēji ir daudz zinošāki, uzmanīgi vērtē produktu. Jo tas vairs nav pirkums tikai tāpēc, lai būtu stilīgs, tie laiki ir pagājuši. Tas ir labi, jo mums ir ko zinošam klientam pastāstīt un parādīt. Varam runāt par materiālu pielietojumu rāmja ražošanā, par dizainu, par zīmola vēsturi un visu pārējo, kas saistās ar “Ērenpreisu”.
Kā sākās “Ērenpreiss” zīmola atdzimšana Latvijā?
2005. gadā brīvajā laikā paralēli viesmīļa darbam restorānā sāku nodarboties ar pagājušā gadsimta 30. gados ražotu velosipēdu restaurāciju. Ciešā saskarē ar tehniku biju arī agrāk – mans tēvs strādāja par šoferi-mehāniķi un mani brīvie brīži jau no skolas laika bija saistīti ar tehnikas skrūvēšanu. Tēvam varu pateikties arī par antīko velosipēdu rezerves daļu kolekcijas aizsākšanu. Interese par restaurāciju bija milzīga, cilvēki bija sajūsmā par seno velosipēdu kvalitāti, un pamazām kļuva skaidrs, ka būtu jāatjauno arī jaunu velosipēdu ražošana. 2010. gadā nodibinājām uzņēmumu, pirmos velosipēdus laidām klajā 2012. gadā, pārņemot vēsturisko velosipēdu “ģeometriju”, uzbūvi un apvienojot to ar mūsdienīgām detaļām un risinājumiem. Dizains un visi tehniskie risinājumi pilnībā tapa Latvijā. Ap to laiku Latvijā sākās īsts velobraukšanas “bums”, kas par laimi nav noplacis, jo dažādās Latvijas pilsētās un arī laukos velosipēdistus ikdienā redzam aizvien biežāk. Visu šo laiku paralēli esam veikuši un veicam arī vēsturisko velosipēdu restaurāciju, kā arī nodrošinām velosipēdu apkopi un remontu.
Cik ilgi var braukt ar jaunu “Ērenpreisu”?
Nesen veicām apkopi pirmajiem Ērenpreisiem, kas būvēti pims desmit gadiem – pēc rūpīgas apkopes, tie mierīgi brauks tālāk nākamos desmit. Tieši par to jau arī ir Ērenpreisa stāsts, šis nav velosipēds pāris sezonām, bet rūpīga saimnieka gadījumā – visam mūžam.
Ņemot vērā tās problēmas un grūtības, ar kurām tu esi sastapies šo desmit gadu laikā, – vai tu ieteiktu jauniem cilvēkiem attīstīt savu biznesu tieši kādu produktu ražošanā?
Jā, ja par šo konkrēto lietu ir liela interese, ja ir degsme. Savs uzņēmums ir lieliska iespēja pašrealizēties. Tas, kas dod spēku un ļauj izturēt grūtības, ir radīšanas bauda. Iespēja izdomāt ko jaunu rada prieku. Ieguvums ir arī brīvība, ka tu esi noteicējs par to, ko veido tā, kā pats to vēlies. Šie ir nozīmīgi ieguvumi, kas atsver problēmas un grūtības.
Vizītkarte:
Ērenpreiss
“Ērenpreiss” ir ieguvis 1. vietu Swedish Business Award (2012), Eksporta un inovācijas balvu (2014), Eksporta izcilības balvu “The Red Jackets” (2015).
2020. gadā Valsts prezidents Egils Levits uzdāvināja “Ērenpreiss” velosipēdus Francijas Republikas Prezidentam Emanuelam Makronam un viņa kundzei.
Restaurācijas darbnīcā kopš tās pirmsākumiem atjaunoti vairāk nekā 500 antīkie velosipēdi.
Tas bija laiks, kad bijām tikko sākuši strādāt, viss izskatījās daudz rožaināk. Ja runā par masveidīgu ražošanu, tur pamatlikums ir kvantitāte. Lai nopelnītu, ir jākoncentrējas uz apjomu, upurējot citas man būtiskas lietas. Jo “Ērenpreiss “vienmēr ir bijis, ir un būs kvalitātes simbols, tāda ir šī zīmola būtība. Ir valstis, piemēram, Dānija un Vācija, kur eksporta iecere ir pilnībā piepildījusies un mēs esam pazīstami, – viens klients mūs iesaka vairākiem citiem. Ir citas valstis, kur tas piepildījies daļēji, bet “Ērenpreisu” uz ielas šodien var sastapt Zviedrijā, ASV, Singapūrā, Japānā un citviet. Pēdējo desmit gadu laikā kopš sākām būvēt velosipēdus, mēs esam būtiski mainījušies. Viena no pārmaiņām ir, ka esam atteikušies no dalības ierastajā preču izplatīšanas ķēdē: ražotājs, vairumtirgotājs, dīleris, veikals. Tagad strādājam pa tiešo ar klientu, jo e-komercija ļauj daudz vienkāršāk sasniegt cilvēkus. Sapratām, ka mūsu zīmola gadījumā ļoti nozīmīga ir precīza, nepastarpināta komunikācija, kas iespējama vien tad, ja ar klientu sarunājamies, skaidrojam mēs paši. Tātad, no vienas puses attīstās tirdzniecība internetā, no otras – ir cilvēki, kuriem ļoti patīk atnākt uz darbnīcu, apskatīties, kā viss notiek, izvēlēties sava velosipēda krāsu. Tajā nišā, kurā attīstāmies, šai nepastarpinātajai saziņai ir izšķiroši liela nozīmē, un tieši tas man dod ikdienā dod vislielāko gandarījumu.
Kāds ir “Ērenpreisa” ražošanas apjoms?
Šobrīd apjoms ir neliels – aptuveni 300 velosipēdu gadā, kas ir krietni mazāk, nekā bija pirms septiņiem, astoņiem gadiem. Bet tā ir daudz stabilāka bāze, nekā būtu masveidīga ražošana, kaut kur piekāpjoties, upurējot kvalitāti. Tagad zinu katra velosipēda tapšanas stāstu, katrs no maniem klientiem saņem tieši to, ko ir vēlējies un pasūtījis. Pamazām šis apjoms tiek un tiks audzēts, paralēli attīstot arī velosipēdu detaļu ražošanu Rīgā, nevis meklējot iespējami lētākos piegādātājus jebkur pasaulē. Tā vienkārši ir cita niša, un pirms dažiem gadiem es spilgti sapratu, kā šis uzņēmums ir jābūvē, lai tas pastāvētu ilgi un nekļūtu atkarīgs no masveidīgās ražošanas blaknēm. Bet apjomu mēs kāpināsim, jo pieprasījums krietni pārsniedz piedāvājumu.
Tu esi uzņēmuma dibinātājs un saimnieks, vai vadītājs?
Esmu gan dibinātājs un īpašnieks, gan vadītājs, gan darbinieks, kurš ikdienā piedalās velosipēdu būvēšanas procesā, sarunās ar klientiem, visur. Vēl viena pārmaiņa, ka skāra “Ērenpreisu” – mēs būtiski samazinājām darbinieku skaitu, atstājot tikai pašu kodolu. Šī ir lieta, kas prasa lielu entuziasmu, kas laika gaitā mēdz mainīties, noplakt. Palikuši ir tie, kuriem šis entuziasms nav noplacis arī dažādu grūtību laikā. Redzam, ka varam ar visu tikt galā ļoti kompaktā komandā.
Vai ir piepildījusies iecere vairāk detaļu ražot pašiem?
Cenšamies pēc iespējas vairāk ražot paši, jo detaļu gaidīšanas laiks ir pieaudzis no dažiem mēnešiem līdz pāris gadiem. Viena no senām iecerēm, ko esam paveikuši, ir velosipēdu rāmju tapšana pašu spēkiem. Latvijā rāmji tiek nokrāsoti un mēs paši pilnībā veicam montāžu. Neizslēdzu, ka nākotnē vēl kādas detaļas vai ražošanas procesi no ārpakalpojuma pāries mūsu tiešā atbildībā. Vairāk darīsim paši, mācīsimies šo no 30. gadu pieredzes.
Kā ir mainījies “Ērenpreisa” pircējs?
Pircēji ir daudz zinošāki, uzmanīgi vērtē produktu. Jo tas vairs nav pirkums tikai tāpēc, lai būtu stilīgs, tie laiki ir pagājuši. Tas ir labi, jo mums ir ko zinošam klientam pastāstīt un parādīt. Varam runāt par materiālu pielietojumu rāmja ražošanā, par dizainu, par zīmola vēsturi un visu pārējo, kas saistās ar “Ērenpreisu”.
Kā sākās “Ērenpreiss” zīmola atdzimšana Latvijā?
2005. gadā brīvajā laikā paralēli viesmīļa darbam restorānā sāku nodarboties ar pagājušā gadsimta 30. gados ražotu velosipēdu restaurāciju. Ciešā saskarē ar tehniku biju arī agrāk – mans tēvs strādāja par šoferi-mehāniķi un mani brīvie brīži jau no skolas laika bija saistīti ar tehnikas skrūvēšanu. Tēvam varu pateikties arī par antīko velosipēdu rezerves daļu kolekcijas aizsākšanu. Interese par restaurāciju bija milzīga, cilvēki bija sajūsmā par seno velosipēdu kvalitāti, un pamazām kļuva skaidrs, ka būtu jāatjauno arī jaunu velosipēdu ražošana. 2010. gadā nodibinājām uzņēmumu, pirmos velosipēdus laidām klajā 2012. gadā, pārņemot vēsturisko velosipēdu “ģeometriju”, uzbūvi un apvienojot to ar mūsdienīgām detaļām un risinājumiem. Dizains un visi tehniskie risinājumi pilnībā tapa Latvijā. Ap to laiku Latvijā sākās īsts velobraukšanas “bums”, kas par laimi nav noplacis, jo dažādās Latvijas pilsētās un arī laukos velosipēdistus ikdienā redzam aizvien biežāk. Visu šo laiku paralēli esam veikuši un veicam arī vēsturisko velosipēdu restaurāciju, kā arī nodrošinām velosipēdu apkopi un remontu.
Cik ilgi var braukt ar jaunu “Ērenpreisu”?
Nesen veicām apkopi pirmajiem Ērenpreisiem, kas būvēti pims desmit gadiem – pēc rūpīgas apkopes, tie mierīgi brauks tālāk nākamos desmit. Tieši par to jau arī ir Ērenpreisa stāsts, šis nav velosipēds pāris sezonām, bet rūpīga saimnieka gadījumā – visam mūžam.
Ņemot vērā tās problēmas un grūtības, ar kurām tu esi sastapies šo desmit gadu laikā, – vai tu ieteiktu jauniem cilvēkiem attīstīt savu biznesu tieši kādu produktu ražošanā?
Jā, ja par šo konkrēto lietu ir liela interese, ja ir degsme. Savs uzņēmums ir lieliska iespēja pašrealizēties. Tas, kas dod spēku un ļauj izturēt grūtības, ir radīšanas bauda. Iespēja izdomāt ko jaunu rada prieku. Ieguvums ir arī brīvība, ka tu esi noteicējs par to, ko veido tā, kā pats to vēlies. Šie ir nozīmīgi ieguvumi, kas atsver problēmas un grūtības.
Vizītkarte:
Ērenpreiss
“Ērenpreiss” ir ieguvis 1. vietu Swedish Business Award (2012), Eksporta un inovācijas balvu (2014), Eksporta izcilības balvu “The Red Jackets” (2015).
2020. gadā Valsts prezidents Egils Levits uzdāvināja “Ērenpreiss” velosipēdus Francijas Republikas Prezidentam Emanuelam Makronam un viņa kundzei.
Restaurācijas darbnīcā kopš tās pirmsākumiem atjaunoti vairāk nekā 500 antīkie velosipēdi.
Meklē izdevīgu piedāvājumu?
Meklē izdevīgu piedāvājumu?
Meklē izdevīgu piedāvājumu?
Atstāj numuru, atzvanīsim!
Tarifu plāni
Mājas internets
Biznesam
Paldies! Tavs pieteikums saņemts. Sazināsimies tuvāko dienu laikā, tikmēr uzzini, kas jauns Tele2!
Pieteikt citu numuru - lai draugs, mamma vai kaimiņš arī tiek pie laba piedāvājuma!
Paldies! Tavs pieteikums saņemts. Sazināsimies tuvāko dienu laikā, tikmēr uzzini, kas jauns Tele2!
Pieteikt citu numuru - lai draugs, mamma vai kaimiņš arī tiek pie laba piedāvājuma!
Saistītie raksti
24.04.2024
Modernizācijas darbi "Tele2" tīklā
“Tele2”, īstenojot vērienīgus tīkla attīstības projektus, pēdējo divu gadu laikā palielinājis 4G tīkla jaudu par 30%. Tīkla attīstība aktīvi turpinās un faktiski ik dienu dažādās vietās Latvijā tiek uzstādīta jauna 5G bāzes stacija...
18.03.2024
Eiropā sāks darboties pirmā 5G dronu flote, kas piegādās ēdienu
“Tele2” kopā ar tirdzniecības platformu “foodora” ir paziņojusi, ka sāks ēdienu piegādi, izmantojot IoT (lietu interneta) un 5G savienotus dronus, kļūstot par pirmajiem Eiropā, kas ievieš reālas piegādes ar droniem....
21.12.2023
Sveiciens svētkos no augstākās eglītes Latvijā!
Ziemassvētki nav iedomājami bez svētku dziesmām, piparkūkām, mandarīniem un eglītes, kura stiepjas līdz pašiem griestiem! Arī mums eglīte ir goda vietā - tā aizsniedz debesis! Tāpēc mēs aicinām tevi noskatīties video par to, kā tapa...