Biznesam  |  Blogs  |  RU
13.08.2020

“Tele2” #sekosev pētījums: internetā visvairāk kritizē politisko pārliecību, izskatu, seksuālo orientāciju un nodarbošanos

Mobilo sakaru operatora “Tele2” #sekosev sociālās kampaņas ietvaros veiktais pētījums atklāj, ka gandrīz puse (47%) Latvijas iedzīvotāju ir saņēmuši negatīvus komentārus interneta vidē par sevi, saviem ierakstiem, nodarbošanos vai hobijiem. Visvairāk negatīvos komentārus internetā saņem jaunieši vecumā no 18-25 gadiem – tos saņem vairāk nekā puse jeb 54%.
 

Sociālajā kampaņā #sekosev, kuras mērķis ir motivēt un iedrošināt jauniešus sekot saviem mērķiem un idejām, neskatoties uz negatīvajiem komentāriem, ar savu pieredzi dalīsies arī vairāki viedokļu līderi, kuri ir piedzīvojuši un piedzīvo līdzīgas situācijas – Jānis Krīvēns jeb @Krivenchy, Beāte Bērziņa jeb @betabeidz, Samanta Tīna, Indra Salceviča un Arstarulsmirus. 

“Negatīvo komentāru stāstā faktiski ir divas puses. Komentāra saņēmējs un teicējs jeb rakstītājs. Komentētāja izteiktā kritika kādam cilvēkam bieži vien nav par šo cilvēku, kuru viņš kritizē. Tā ir varas pozīcijas demonstrēšana, pašapliecināšanās, jo bieži vien šie kritizētāji ir nesaprasti un neatbalstīti savā tuvinieku pulkā, ģimenēs. Tas nozīmē, ka trigeris jeb kairinātājs, kādēļ šis cilvēks izsaka vai raksta negatīvu komentāru, slēpjas kaut kur citur un negatīvais komentārs ir tikai tā ārējā izpausme,” norāda Artūrs Miksons, ārsts-psihoterapeits, Rīgas Stradiņa universitātes Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedras docētājs.

Iedzīvotāji novērojuši, ka visbiežāk negatīvie komentāri tiek saņemti par politisko pārliecību (49%), izskatu (47%), seksuālo orientāciju (40%) un nodarbošanos (30%). Sievietes (56%) uzskata, ka visvairāk negatīvie komentāri tiek saņemti par izskatu, savukārt vīrieši (54%) ir pārliecināti, ka visvairāk kritika tiek veltīta par politisko pārliecību. Jaunieši vecumā no 15 līdz 25 gadiem novērojuši, ka negatīvie komentāri visvairāk tiek saņemti par izskatu (61%), seksuālo orientāciju (52%), politisko pārliecību (51%) un reliģisko pārliecību (30%). 

Kā atzīst sociālantropologs Klāvs Sedlenieks, mūsdienu digitālā vide fundamentāli neko nav mainījusi, jo arī iepriekš vēsturiski ir notikusi aprunāšana un kritizēšana: “Manuprāt, lielākā problēma, kas valda šodien, ir aprunāšana un kritizēšana ārpus konteksta. Iepriekš – pirms interneta ērā – faktiski neaprunāja nepazīstamus cilvēkus. Vai arī, ja aprunāja, tad svešiniekiem bija vienalga, jo viņi nekad par to neuzzināja. Taču šobrīd daudzi kritizētāji var ērti uzbrukt ikvienam un darīt to anonīmi, vispār neko vairāk par konkrēto cilvēku nezinot. Turklāt cilvēkiem patīk sodīt citus – šajā gadījumā asi komentējot par kaut kādu normu pārkāpšanu. Jautājums, protams, cik šis sods jeb komentārs ir relevants.” 

“Mobilais internets paver plašas iespējas sevi realizēt, mācīties, strādāt un komunicēt. Vienlaikus interneta vidē cilvēki nekautrējas izteikt savu negatīvo un bieži vien arī nepamatoto viedokli par citiem. Dažkārt šis negatīvo komentāru slogs var būt tik liels, ka atmetam savus sapņus vai cerības tikai tamdēļ, ka domājam “ko par mums padomās”. Mēs vēlamies ar pozitīviem stāstiem iedrošināt jauniešus šos negatīvos komentārus ignorēt vai arī izmantot kā motivāciju turpināt un censties vēl vairāk. Tieši tādēļ kampaņas vadmotīvs ir – seko sev, nevis komentāriem,” saka “Tele2” komercdirektors Raivo Rosts.

Pētījumā arī noskaidrots, ka iedzīvotāji visbiežāk sastopas ar negatīviem komentāriem sociālajos tīklos “Facebook” (76%),  “YouTube” (29%) un “Instagram” (28%). Salīdzinājumā jaunieši ar negatīviem komentāriem saskaras vairāk šajos sociālajos tīklos – “Facebook” (77%),  “YouTube” (40%) un “Instagram” (47%). Satraucošs ir pētījumā atklātais fakts, ka negatīvo komentāru skaits internetā pēdējā gada laikā ir pieaudzis, turklāt jaunieši (56%) vairāk nekā iedzīvotāji kopumā (47%) ir novērojuši šādu tendenci.

Lai noskaidrotu Latvijas iedzīvotāju, īpaši jauniešu, attieksmi pret komentāriem internetā, mobilo sakaru operators “Tele2” veica pētījumu sadarbībā ar “BERG Research” šī gada jūlijā, un tajā piedalījās 509 respondenti. Pētījums veikts “Tele2” sociālās kampaņas #sekosev ietvaros, kas ilgs līdz septembrim un kurā uzņēmums ar pozitīviem stāstiem iedrošinās jauniešus negatīvos komentārus internetā ignorēt vai arī izmantot kā motivāciju turpināt savus mērķus. 

Vēl neesi Tele2 klients?

Saistītie raksti

20.04.2021

Aptauja: iedzīvotāji sagaida, ka uzņēmumi sniegs atbildi ātrāk nekā 1 stundas laikā

Mobilo sakaru operatora “Tele2” un pētījuma centra “SKDS” veiktā Latvijas iedzīvotāju un uzņēmēju aptauja liecina, ka 44% uzņēmēju atbildes uz gandrīz visiem klientu jautājumiem, kas saņemti digitālajos kanālos, sniedz diennakts laikā. Taču iedzīvotāju jeb klientu ekspektācijas ir daudz augstākas, proti, 34% Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka uzņēmumam uz uzdoto jautājumu būtu jāreaģē vienas...
16.04.2021

Strīmeri. Dejas interneta laikmetā

Kur dejot, kad pēkšņi vairs nevar dejot klātienē? Pie ekrāniem! DJ Kārlis Ķilkuts ir Latvijas tiešsaistes diskotēku pionieris – pirmais, kurš pagājušā gada martā sāka veidot tiešsaistes diskotēkas Twitch platformā. Gada laikā karantīnas disko ir iemantojis lielu popularitāti un visvairāk apmeklētākā tiešsaistes diskotēka bijusi ar toreizējo veselības ministri Ilzi...
16.04.2021

Bērnu psihiatrs Ņikita Bezborodovs: "Viedierīces šobrīd ir atļautas un pat vēlamas!"

Pārguruši vecāki un kā citroni izspiesti bērni jau ir neapstrīdama realitāte. Vēl mazliet jāiztur! Kā palīdzēt bērniem, kas mēnešiem mēģina sadzīvot ar noteiktajiem ierobežojumiem? Bērnu psihiatrs Ņikita Bezborodovs mammamuntetiem.lv raidījumā “Vecāku stunda” stāsta, ka pandēmijas laikā bērnu vajadzības ir tādas pašas, kādas tās bija pirms tam. Proti, nozīme ir bērna vecumposmam, jo katrā...
Izsaki savu viedokli par Tele2
Neatradi, ko meklēji? Iespējams tava atbilde ir šeit.
Ļoti labi
Labi
Vidēji
Slikti
Ļoti slikti