Biznesam  |  Blogs  |  RU
4.09.2018

Pētījums: katrs ceturtais bērns nobažījies, ka vecāki sociālajos tīklos viņu var nostādīt neērtā situācijā

Tele2 ar pētījumu aģentūru “Norstat” veicis Latvijā pirmo pētījumu, lai skaidrotu, kā vecāku klātbūtne sociālajos tīklos ietekmē viņu bērnus. Izrādās, katrs ceturtais ir nobažījies, ka vecāki sociālajos tīklos viņu varētu nostādīt neērtā situācijā. Vienlaikus, gandrīz 80% priecājas, ka viņu vecāki lieto sociālos medijus.
 
Lai palīdzētu izvairīties no spriedzes un pārpratumiem starp vecāko un jaunāko paaudzi, kas var rasties, aktīvi izmantojot internetu un sociālos tīklus, Tele2 uzsāk izglītojošu kampaņu “Interneta ģimenēm”. 

Bērnu un viņu draugu ierakstu nepiemērota komentēšana, dalīšanās ar viltus ziņām, pārlieku bieža ierakstu veikšana jeb tā saucamā “spamošana” – tās ir dažas lietas, kā vecāki var, paši neapzinoties, likt bērnam justies neērti vai nostādīt viņu nepatīkamā situācijā draugu priekšā.  Pētījums atklāj, katrs piektais bērns pats ir bijis liecinieks situācijai, kurā sociālajos tīklos kādu viņam zināmu cilvēku vecāki vai vecvecāki nostādījuši neērtā situācijā. Katrs desmitais bērns atzīstas - tas noticis ar viņu pašu. Arī puse aptaujāto vecāku atklāj – viņi ir domājuši un nedaudz satraucas, ka ar savu uzvedību sociālajos tīklos bērniem varētu radīt nepatīkamas emocijas vai situācijas.
Iespējamais neuzticēšanās iemesls ir abu paaudžu nesarunāšanās. 60 % bērnu atzīst, ka nav vecākiem skaidrojuši sociālo tīklu uzvedības etiķeti, bet katrs otrais vecāks saka – nav arī to saviem bērniem lūdzis.
Tele2 komercdepartamenta direktors Raivo Rosts stāsta: “Šobrīd pasaulē abu paaudžu satikšanās sociālajos tīklos radījusi sava veida laikmeta spriedzi un aktualizējusi jautājumus par savstarpējās komunikācijas kultūru. Mēs kā vadošais mobilo sakaru operators mudinām visas paaudzes izmantot interneta priekšrocības, tāpēc nolēmām pētīt šo jautājumu padziļināti Latvijā. Labā ziņa - mūsu bērni priecājas par vecāku klātbūtni sociālajos medijos un ir gatavi skaidrot to lietošanas kultūru, nereti gan norādot – viņi nezina, kā vislabāk to darīt. Arī vecākā paaudze apstiprina bērnu labo gribu - 42% saka, ka bērni savos skaidrojumos ir pacietīgi. Es, lai gan vairs neesmu tīnis, taču bērns saviem vecākiem esmu. Arī es atlicināju laiku mammai izskaidrojot “viltus ziņu” lapeļu atsijāšanu, lai viņai nerodas nevajadzīgs uztraukums par notikumiem, kuri nav notikuši. Tele2 esam izveidojuši platformu interneta ģimenēm, kurā kopā ar ģimenes psiholoģijas speciālistiem piedāvājam ieteikumus sociālo tīklu lietošanas paradumiem – gan vecākiem, gan bērniem. Tas palīdzēs izvairīties no pārpratumiem.”
 
Izveidotajā interneta vietnē tele2.lv/internetagimenem atrodami ģimenes konsultāciju centra “Līna” psiholoģes Aigas Ukstiņas padomi, kas jaunākajai un vecākajai paaudzei palīdzēs izvairīties no savstarpējiem pārpratumiem un nepatīkamām emocijām sociālajos tīklos nākotnē. Vietnē arī pieejams īpašs apņemšanās paraugs par cieņpilnām attiecībām sociālajos tīklos starp bērniem un vecākiem. Tas noderēs kā sarunas veidošanas un vienošanās materiāls, ko iespējams izmantot arī kā sociālo tīklu komunikācijas kultūras ceļvedi ikdienā.
 
Ģimenes psiholoģijas centra “Līna” psiholoģe Aiga Ukstiņa ikdienā strādā ar pusaudžiem, jauniešiem un viņu vecākiem. Viņa skaidro: “Sociālajos tīklos mums būtu jāievēro līdzīgi principi kā reālajā dzīvē. Piemēram, mēs neiejaucamies sava bērna sarunās ar draugiem, nekomentējam tās no malas un to nevajadzētu darīt arī sociālajos tīklos. Tāpat, bērniem būtu svarīgi apzināties sarunāšanās nozīmi ar vecākiem klātienē, lai vecākiem nav jāsāk meklēt atbildes uz saviem jautājumiem sava bērna sociālajos tīklos, radot iespaidu, ka viņu mēģina izspiegot.”
 
Par pētījumu
Aptauja tika veikta sadarbībā ar “Norstat Latvija”. Laika posmā no 21. – 24. augustam tika aptaujāti 1016 Latvijas iedzīvotāji vecumā no 18-74 gadiem. Izlase veikta, nodrošinot reprezentativitāti pēc dzimuma, vecuma, reģiona un tautības.

Vēl neesi Tele2 klients?

Saistītie raksti

20.04.2021

Aptauja: iedzīvotāji sagaida, ka uzņēmumi sniegs atbildi ātrāk nekā 1 stundas laikā

Mobilo sakaru operatora “Tele2” un pētījuma centra “SKDS” veiktā Latvijas iedzīvotāju un uzņēmēju aptauja liecina, ka 44% uzņēmēju atbildes uz gandrīz visiem klientu jautājumiem, kas saņemti digitālajos kanālos, sniedz diennakts laikā. Taču iedzīvotāju jeb klientu ekspektācijas ir daudz augstākas, proti, 34% Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka uzņēmumam uz uzdoto jautājumu būtu jāreaģē vienas...
16.04.2021

Strīmeri. Dejas interneta laikmetā

Kur dejot, kad pēkšņi vairs nevar dejot klātienē? Pie ekrāniem! DJ Kārlis Ķilkuts ir Latvijas tiešsaistes diskotēku pionieris – pirmais, kurš pagājušā gada martā sāka veidot tiešsaistes diskotēkas Twitch platformā. Gada laikā karantīnas disko ir iemantojis lielu popularitāti un visvairāk apmeklētākā tiešsaistes diskotēka bijusi ar toreizējo veselības ministri Ilzi...
16.04.2021

Bērnu psihiatrs Ņikita Bezborodovs: "Viedierīces šobrīd ir atļautas un pat vēlamas!"

Pārguruši vecāki un kā citroni izspiesti bērni jau ir neapstrīdama realitāte. Vēl mazliet jāiztur! Kā palīdzēt bērniem, kas mēnešiem mēģina sadzīvot ar noteiktajiem ierobežojumiem? Bērnu psihiatrs Ņikita Bezborodovs mammamuntetiem.lv raidījumā “Vecāku stunda” stāsta, ka pandēmijas laikā bērnu vajadzības ir tādas pašas, kādas tās bija pirms tam. Proti, nozīme ir bērna vecumposmam, jo katrā...
Izsaki savu viedokli par Tele2
Neatradi, ko meklēji? Iespējams tava atbilde ir šeit.
Ļoti labi
Labi
Vidēji
Slikti
Ļoti slikti