Biznesam  |  Blogs  |  RU
16.04.2021

Kārdinājums ielūkoties svešā dzīvē: sociālajos tīklos meklējam atzinību un sarunbiedrus

No sadarbības projekta ar žurnālu IR

Sociālos tīklus vismaz reizi nedēļā Latvijā izmanto pusotrs miljons iedzīvotāju. Daudzi izvēlas no malas vērot citu cilvēku šķietami ideālo dzīvi, kamēr citi platformas izmanto, lai stāstītu par sevi un nopelnītu. Kāda ir iekšējā motivācija publicēt privātu saturu publiskai apskatei sociālajos tīklos un kāda ieskatīties svešinieku ikdienā? 

«Numur viens — vajag uzmanību,» saka ārsts psihoterapeits Artūrs Miksons. Daudziem sociālo tīklu lietotājiem ir svarīgi saņemt atzinību par paveikto. Lai citi viņus novērtē un pamana. «Posts, cilvēku laiki un komentāri dod apstiprinājumu, ka tas, ko es daru, ir vērtīgi,» stāsta speciālists. Jo pašam par savu rīcību šādas pārliecības reizēm pietrūkst. «Ja ieliek postu, ko, piemēram, baigi nelaiko, nekomentē, skaidrs, tātad labi nav, šito vajag dzēst ārā, šito darīt nevajag!» Tādējādi neapzināti savas vērtības mēru nododam citu cilvēku rokās.

Jaunākie uzņēmuma Brand Sales and Marketing Support (BSMS) izpētes dati liecina, ka vecumā no 16 līdz 74 gadiem regulāri Latvijā sociālos medijus lieto viens miljons 549 tūkstoši cilvēku. Populārākais no sociālajiem tīkliem pie mums ir YouTube ar vienu miljonu 16 tūkstošiem lietotāju nedēļā. Vietnē Instagram Latvijā ir 510 tūkstoši aktīvu lietotāju. Vēl 2018. gadā tie bija tikai 305 tūkstoši.

Kamēr daudzi izmanto sociālos tīklus komunikācijai vai informācijas apmaiņai, daļa lietotāju paliek vērotājos. Kāpēc cilvēkiem patīk aplūkot tā saucamos «ideālos» cilvēkus un viņu privātās dzīves ainiņas sociālajos tīklos? Problēmas rodas, kad sākas salīdzināšana, atzīst speciālists.

«Viņam ir labāka dzīve, man ir sliktāka. Netiek uzdots jautājums, vai es vispār gribu viņa dzīvi. Ar ko tieši manējā ir sliktāka? Un kā es to varu uzlabot?»

Ārsts psihoterapeits Artūrs Miksons

Vai tiešām vienīgais ceļš ir censties savu dzīvi pielīdzināt internetā redzētajām? «Man jākļūst tādam kā viņš, jo tad es būšu tikpat smaidīgs. Kas tas ir — izskats, konkrēta profesija? Tu jau nezini, vai tieši tas ir tas, kas viņu veido. Ir vēlme vienkārši sēdēt un skatīties šos skaistumus, brīnumus, veiksmes stāstus ar iekšēju skaudību, bet sevi norakstīt.» Varbūt laiks censties ierobežot sociālo tīklu lietošanu? Svarīgi izvērtēt, kādas sajūtas virtuālajā vidē pavadītais laiks rada: «Vai tas tevi uzvelk, vai liek justies kā niecībai, vai tu sāc strīdēties ar kādu, vai justies zemāks, vai ļoti atkarīgs? Jāsaprot, kurš no aspektiem tas ir. Kad to saproti, vari sākt domāt — vai vajag pilnībā izdzēst vai tikai minimizēt.»

Tomēr populārāko sociālo tīklu lietotāju skaits turpina augt. Pēc Denisa Ševeļova,  BSMS mārketinga nodaļas direktora un influenceru attiecību eksperta, domām galvenais iemesls šādam pavērsienam ir tehnoloģiju attīstība un viedtālruņi ar labu tehnisko nodrošinājumu. Ierīces, kurās ātri un ērti var patērēt video saturu un izmantot Instagram, kļuvušas pieejamas arī vecāka gada gājuma iedzīvotājiem. «Otrs, ir parādījušies satura veidotāji jeb influenceri, kuri viņus uzrunā. Viens no spilgtākajiem piemēriem ir Žanna Dubska, kura nebaidās runāt par savu vecumu,» uzsver eksperts.

«Kāpēc mēs vispār sekojam tā saucamajiem influenceriem? Jo spējam identificēties ar viņiem caur vērtībām, dzīvesstilu.»

Influenceru attiecību eksperts Deniss Ševeļovs

Žanna Dubska, imidža dizainere, zinātņu doktore, sabiedrībā pazīstamu personu stila konsultante, foto un video reklāmu stiliste un grāmatu autore, ir ļoti aktīva sociālo tīklu lietotāja. Sava Instagram profila attīstīšanai viņa pieiet atbildīgi un strukturēti. Tas ir darbs, ar kuru populārā influncere un blogere ne tikai realizē idejas un gūst iekšēju gandarījumu, bet arī nopelna.

Darbu sociālajos tīklos Žanna Dubska organizē līdzīgi kā žurnālā, tiek plānots saturs, virsraksts, attēls: «Tieši tāpat domāju, ko es šodien rakstīšu, par ko es šodien runāšu ar saviem sekotājiem. Ko es viņiem šodien gribu pateikt. Blogeris tā ir profesija, un es ieguldījos šis profesijas apgūšanā. Eju cauri daudziem kursiem, kas man palīdz blogu uzlabot. Video filmēšana, montāža, bilžu apstrāde, tekstu rakstīšana, noformēšana, ļoti daudz kas.»

Jebkurā profesijā ir jāieguldās, ja vēlies, lai tā nes ne vien baudu, bet arī materiālu kompensāciju.

Katram aktīvam lietotājam būtu jāapzinās mērķis, kāpēc pievienoties konkrētajai platformai un veidot tajā savu blogu. Bet, lai darbība būtu veiksmīga, ne mazāk būtiska ir aktīva komunikācija ar «savējiem». «Ļoti daudziem tagad ir svarīgi atrast savējos. Gan tiem, kas kādam pieseko, gan tiem, kuri vada blogu. Mēs meklējam savus cilvēkus pēc interesēm, meklējam cilvēkus, kuri tevī klausās, ar tevi komunicē, jo ļoti bieži dzīvojam tādā kā burbulī. Pat ar tuviniekiem, kuri ar mums nekomunicē, neklausās, bet grib tikai, lai viņos klausāmies. Tāpēc daudziem ir ļoti svarīgs nevis žurnāls vai televīzija, bet konkrēts cilvēks, kurš tevi dzird. Tur arī ir tas miracle*,» saka Žanna Dubska.

Pilnu rakstu lasiet žurnāla Ir speciālizdevumā Digitālais dzīvesveids no 27. aprīļa.

*Brīnums — no angļu valodas.

Dalīties ar rakstu

Vēl neesi Tele2 klients?

Izsaki savu viedokli par Tele2
Neatradi, ko meklēji? Iespējams tava atbilde ir šeit.
Ļoti labi
Labi
Vidēji
Slikti
Ļoti slikti